ENKEL

De enkel is een belangrijk gewricht voor het steunapparaat. Het moet meer dan het lichaamsgewicht kunnen dragen. De meeste aandoeningen in de enkel zijn trauma's, waarbij er enkelbanden opgerekt worden of zelfs scheuren. Ook een fractuur kan het gevolg zijn van een trauma. Beiden zijn vaak goed operatief te behandelen en de revalidatie verloopt vaak zonder complicaties.

• Fractuur
  • Spier/pees

Scroll naar beneden voor meer informatie betreffende verschillende operaties.

Bekijk hieronder de verschillende operaties.

Fractuur

In de meeste gevallen is een trauma de oorzaak van een enkelfractuur. In 60% van alle trauma's zwikt de enkel naar buiten. Soms breekt er dan ook een stukje bot mee van het kuitbeen en/of van het scheenbeen. Het ligt heel erg aan de soort breuk hoe u nabehandeld wordt. Dat kan een paar weken gips zijn, maar ook een operatie. De chirurg bepaalt aan de hand van uw individuele situatie wat het beleid gaat worden.

Spier/pees

De meeste spier-/peesletsels zullen niet geopereerd worden, vooral niet als de pees alleen maar ingescheurd is. De pees is dan wel zwakker, maar in principe nog wel intact. In dit geval zal het vanzelf weer aangroeien. In de tussentijd zal de enkel minder stabiel zijn. Wij kunnen u door deze fase begeleiden, middels adviezen en/of training.

Mocht een pees helemaal doorgescheurd zijn, zal er in veel gevallen wel geopereerd worden. Dan worden de uiteinden opgezocht en weer aan elkaar gemaakt. Aangezien een pees niet erg goed doorbloed is, zal dit ook langere tijd duren voordat deze pees weer even sterk is als daarvoor. Dit zal maanden tot een jaar duren!